Ha valaki egy barlangban kövek alatt élte le az életének elmúlt fél évét, valószínűleg akkor is hallott a jelenlegi korona vírusról. Ez egy örvendetes hír is lehetne, hiszen a modern hírközlés csodálatos működését bizonyíthatná ez az informáltság, de helyette inkább a modern hírközlés abúzív használatát mutatja csak. Ahhoz, hogy ezt megérthessük, ismernünk kell a modernkori média valutáját: a figyelmünket.
Jelenleg a sajtóban úgy mérik egy cikknek, videónak vagy bármilyen média terméknek az értékét, hogy mekkora megtekintést vagy hány kattintást volt képes generálni, és a hirdetők ez alapján fizetik ki a hirdetési felületeket és reklám helyeket, amit az adott sajtó biztosít. Ahhoz pedig, hogy ezeket a számokat minél jobban meg tudja pumpálni egy-egy sajtóorgánum, ahhoz jól érthető, aktuális és érdekes cikkeket kell írniuk… Mondanám ezt egy ideális világban, de a gyakorlatban elég, ha rákattintanak az emberek. És mire kattintanak rá az emberek? Ami potenciális veszéllyel jár. Sokkal fogékonyabbak vagyunk a negatív hírekre, ez az emberi természetünknél fogva bennünk van, hiszen, ha felfigyelünk a veszélyre akkor fel tudunk rá készülni, hogy megküzdjünk vele… És ez az, amivel pofátlanul vissza is él a média. Ha megnézzük a híreket, csak azt hallani, hogy ki ölt meg kit, ki ütött el kit, ki halt meg és így tovább. A két szörnyű hír közé beékelnek egy babapandát, vagy valami cuki dolgot, mert egyszerűen nem lehet félórán keresztül sokkolni az embereket, kell egy kis pozitivitás is, hogy holnap visszaüljön még a képernyő elé, hisz a nézettség a legfontosabb. Egy szürke hétköznap is elég rossz hírt tudnak összeszedni, hogy ha végig üljük a híradót majdnem az összes életkedvünk szélnek szálljon, viszont ami most megy az egyszerűen undorító. Mivel felütötte a fejét egy tartós és igen potenciális veszélyforrás, ezért a média most fejőgépre állította a reklámok és hirdetések aranytejes tehenét és hülyére keresi magukat a nézettségből és kattintásból. Jelenleg bármelyik hírportált megnyitja az ember, akármilyen specifikus témával is foglalkozzon (sport, autó, bulvár) mindegyik helyen garantáltan több cikk is lesz, ami a korona vírussal foglalkozik. Ez önmagában nem lenne baj, de mivel a tényleges és objektív tájékoztatás helyett módszeresen rettegésben tartják az embereket, hogy ezzel kattintásokat és nézettséget növeljenek, amiből pedig pénzt generálnak, ezért ez inkább az etikátlanságnak a határait súrolja, hiszen az emberek félelméből gazdagodnak meg. Jelen pillanatban, ha szétnézel az interneten, vagy belenézel bármelyik TV híradójába, szándékosan sokkolni akarnak azzal, amikor a koronavírusról beszélnek.
Szóval, ha a vírusról tájékozódsz akkor kérlek, válogasd meg a forrást, ahonnan az információkat veszed, mert ha nem figyelsz, akkor megpróbálják rád ragasztani a pánikhangulatot pár kattintásért. Ha találsz egy jó és objektív hírforrást akkor mindenképp kövesd a jelenlegi helyzet alakulást, mert tényleges potenciális veszélyforrás jelent az emberekre nézve, de azt is tudni kell, egyáltalán nem olyan tragikus a helyzet, mint amit a legtöbb médiafelület állít. Maradj higgadt, ne engedj a félelemkeltésnek, és kérlek, válogasd meg a hírforrásaidat. Ha foglalkoztat a téma, akkor beszélgess róla barátaiddal/családoddal, ha lehetőséged van akkor szakemberekkel, de ha túl soknak érzed a körülötted lévő pánikot, akkor ne feledd, mi is várjuk a hívásodat a 137-00 telefonszámon.
Szabó Árpád
Szervezetünk hírei
Bodó-Varga Zsófia klinikai szakpszichológus, családterapeuta-jelölt, egyetemi oktató, egykori ügyelőtársunk tartott előadást Testvérek címmel.
>>Október 10-én, a Lelki Egészség Világnapján konferenciát szervez Pécsett a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány.
>>Fotópályázatot hirdetünk 14-100 éves kor közöttieknek, 2024. október 31-ig várjuk a pályázatokat!
>>