Az iskolai-óvodai szociális segítő a család- és gyermekjóléti központ munkatársa, de helyileg iskolákban, óvodákban tevékenykedik. Többnyire szociális munkás végzettségű, és azért van az oktatási intézményekben, hogy a gyerekeknek jobb legyen.
Mit csinál?
Felismeri a veszélyeztetettséget.
Sajnos sok gyereket bántalmaznak otthon annak ellenére is, hogy a testi fenyítést a törvény bünteti. Bántalmazásnak számít az elhanyagolás is, illetve, ha a szülő nem biztosít a gyerek számára érzelmi biztonságot. A pedagógusok többnyire észlelik, hogy valami nincs rendben, de nem mindig tudják beazonosítani a veszélyeztetettséget. Ha ilyenkor jeleznek az iskolai szociális segítőnek, ő képes utánajárni a "furcsa viselkedés" hátterének. A nagyobbak pedig maguk is felkereshetik az iskolai szociális munkást, ha bántalmazzák őket otthon. Ha fény derül a bajra, súlyosságtól függően segítséget nyújthat ő maga, illetve tovább irányíthatja az esetet a család- és gyermekjóléti szolgálathoz vagy más szakemberek felé.
Megelőz és kezel.
Mindenféle probléma-megelőzéssel és bizonyos mértékű kezeléssel foglalkozik, ami a korosztályt érintheti. A teljesség igénye nélkül: iskolai bántalmazás, konfliktushelyzetek az iskolai szereplők között, igazolatlan hiányzások, káros szenvedélyek, stressz... Ez nem azt jelenti, hogy az iskolai szociális segítő mindenható. Sőt, varázspálcája sincs, de képes más szempontokat behozni a problémakezelésbe, és a megelőzésre is vannak jó módszerei.
Beszélget.
Diákkal, szülővel, akivel szükséges. Beszélget, nem kioktat, nem tanácsot ad, nem a tutit mondja. Inkább kérdez, meghallgat és segít. A téma lehet családi probléma, párkapcsolat, kortársakkal való kapcsolat, életvezetés, célok, tervek, nehézségek, krízis....
Konzultál, delegál.
Azaz egyeztet, megbeszél a pedagógusokkal, az iskolapszichológussal, védőnővel, gyógypedagógussal, ifjúságvédelmi felelőssel, iskolaorvossal, bármely iskolai szereplővel, akik közreműködésével hatékonyabb egy probléma kezelése. Ha pedig nem az ő hatáskörébe tartozik a helyzet, akkor a megfelelő szakemberhez, intézményhez vagy szervezethez irányítja a diákot, a szülőt, a pedagógust.
Csoportfoglalkozást tart.
Csoportot, nem tanórát. Bár sokszor csak 45 percben, és sokszor egy egész osztálynak, de az akkor is csoport. Bármilyen témában, ami nem tantárgyi, és a gyerekeket érinti. Szintén a teljesség igénye nélkül: pályaválasztás, önismeret, kommunikáció, közösségfejlesztés, klubfoglalkozás, érzékenyítés hátrányos helyzetű csoportok iránt...
Szervez.
Megbeszéléseket, szabadidős programokat, klubfoglalkozásokat, egészségnapot, bármit, amire igény van, és ami a gyerekek jól-létéhez hozzájárulhat.
A tevékenysége tehát nagyon sokrétű, függ az oktatási intézmény típusától, igényeitől. Egy valamiben azonban megegyeznek mindenütt: a gyerekek érdekében tevékenykednek.
Székely Zsuzsanna
Szervezetünk hírei
Bodó-Varga Zsófia klinikai szakpszichológus, családterapeuta-jelölt, egyetemi oktató, egykori ügyelőtársunk tartott előadást Testvérek címmel.
>>Október 10-én, a Lelki Egészség Világnapján konferenciát szervez Pécsett a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány.
>>Fotópályázatot hirdetünk 14-100 éves kor közöttieknek, 2024. október 31-ig várjuk a pályázatokat!
>>